En el darrer post vam destacar la rellevància de superar la bretxa digital, la desigualtat a l'hora d'accedir a les noves tecnologies de la informació en una societat cada cop més influïda per la tecnologia. Entre les causes socials que fomenten la bretxa digital s'anomena la distància dels estils de vida "rurals" amb la comunitat virtual. Però aquesta causa és realment vinculant per una població com Alfarràs?
Cal allunyar-se de l’automàtica vinculació entre els termes
rurals i agrari. Evidenment l’activitat agrària es realitza
generalment en les zones rurals i es desmarquen d’un ús intensiu de les TIC, però en poblacions qualificades com rurals s’hi
desenvolupen una multitud d’activitats d’altres sectors que sí que exploten els avantatges de les TIC. Així
ho podem veure a Alfarràs, una localitat amb un teixit comercial força ampli
que ofereix tot tipus de productes i serveis a les menys de
3.300 de persones que hi viuen. A més, aquesta riquesa comercial ha atret durant anys a veïns de
poblacions properes, com Camporrells, Albelda, Almenar o Alguaire. Malauradament, tota aquesta activitat s'ha vist durament ressentida per la
crisi econòmica: un atur de 6.208.000 persones inevitablement comporta una
davallada brutal del consum. Això implica que els clients s’hàgin de
repartir entre les PIMES i les grans superfícies que s'obren en grans ciutats i que suposen una competència realment
amoïnadora, com
succeeix amb MediaMarkt o Decathlon, que atreuen als ciutadans a les perifèries de la ciutat i provoquen que no visitin els centres comercials dels pobles de les rodalies. Però cada cop són més els comerciants de la localitat que exploten les xarxes socials com una eina més per fer front a aquesta competència.
Web de La Gravera, el Celler d'Alfarràs que també s'ha incorporat a la xarxa. |
Web de l'Ajuntament d'Alfarràs. |
Web d'Alfaventur. |
Finalment, també les associacions culturals del poble, com el Grup de Teatre l’Acudit, la Banda de música Roig Tardà o l’associació esportiva
Alfaventur tenen presència a Facebook o en pàgines web pròpies. Laura Alcalde,
cap de comunicació de l’Acudit, afirma que “les xarxes
socials han aconseguit que els usuaris que ens segueixen interactuin i convidin a la
gent que no ens ha vist actuar a fer-ho. Tenim un blog on informem detalladament sobre l'activitat de l'Acudit però en realitat és
via Facebook on aconseguim el suport, els comentaris i les opinions de la gent".
Per tant, observem que cada
cop més alfarrasencs dedicats a activitats molt diverses s’adhereixen a la
xarxa i n’exploten els seus avantatges. Així doncs, podem concloure que, si al parlar d'entorn rural ens referim a poblacions com Alfarràs, el tipus de
comunitat en la que viu una persona, ja sigui rural o urbana, no és un predictor
significatiu per determinar el grau d'ús d'Internet a Catalunya.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada